Per a què serveixen les immersions estratègiques? Coneixement, networking i casos d’èxit


El 18 i 19 d’octubre se celebrarà la Immersió Estratègica de l’Habitat Cluster Barcelona. Serà la quarta edició d’unes jornades que en els últims anys han generat una important transferència de coneixement i que han portat alguns dels nostres associats a aplicar canvis concrets en les seves organitzacions empresarials. En repassem alguns:

Després de les jornades de l’any passat, en què es va treballar la gestió del talent dins de l’empresa, la direcció de Casals Ventilación va contactar amb una de les ponents, Andrea Vilallonga -experta en imatge i comunicació-, per fer una sèrie de xerrades internes. “Amb l’Andrea vam treballar primer amb el nostre personal d’oficines i després amb l’equip comercial, per reflexionar sobre quina imatge transmetíem a l’exterior: la forma d’expressar-nos, els gestos, l’empatia, fins i tot el vestuari. A l’empresa tenim persones de perfils molt diversos: algunes de Ripoll i d’altres que vénen de Barcelona; algunes força joves i d’altres amb molts anys a l’empresa... Ens havíem d’alinear”, explica David Samper, conseller delegat. D’aquest primer projecte se n’ha derivat un altre que va més enllà: “Volíem millorar la comunicació entre departaments, que tant els caps com el personal se sentissin compromesos no només amb la seva àrea sinó amb tota l’empresa, i hem creat unes cèl·lules de treball integrades per persones de diferents departaments que funcionen a nivell transversal. Ens han permès complir alguns objectius de manera més ràpida i eficient”.

Un altre dels beneficis que generen les jornades d’immersió estratègica és el networking entre les empreses i els professionals que hi conviuen durant dos dies. L’any passat, per exemple, directius de Casals i de la marca Sonpura, especialista en matalassos, intercanviaven impressions sobre la necessitat d’exportar durant un sopar, i d’aquella conversa informal van sorgir diferents sessions de treball: “Ens vam reunir amb el responsable d’exportació de Casals -una empresa en què un 65% de la facturació prové de l’exportació- perquè ens expliqués com havien aconseguit internacionalitzar-se, i aquesta informació ens va ser molt útil. A ells, per altra banda,  els va interessar conèixer el nostre sistema de control de processos de producció”, explica Susana Soriano, consellera delegada de Sonpura. La col·laboració entre aquestes dues empreses de llarga tradició -Casals Ventilación va néixer fa més d’un segle (1881) i Sonpura, el 1969- és un bon exemple de les sinèrgies que es produeixen dins del cluster i també de com les empreses, tant les joves com les més antigues, han d’estar permanentment atentes a les últimes tendències tecnològiques.     

Si en el 2017 el tema central de la Immersió Estratègica va ser el factor humà –la gestió del talent-, aquest any incidiran en el factor tecnològic –la transformació digital-. Un aspecte fonamental en qualsevol sector, però encara més en el de l’hàbitat, que en els últims anys està vivint una important transformació. “Calculem que un 63% de la nostra facturació actual prové de productes que fa dos anys no existien o que s’han hagut de modificar a causa de les noves normatives d’eficiència energètica. Anirem a les jornades amb cinc persones perquè la transformació digital és clau per a nosaltres. Volem tenir-ho tot informatitzat, que desapareguin els papers”, afirma David Samper. Una valoració similar a la que fan des de Sonpura: “Hem d’aprofitar tots els avenços tecnològics que ens facin ser més eficients. Les jornades d’immersió estratègica són molt útils en aquest aspecte, perquè t’obliguen a abstreure’t del dia a dia, a pensar sobre el teu negoci amb una mirada més àmplia, i a fer-ho acompanyat d’altres empreses que no són competidors sinó possibles aliats amb els quals sols compartir les mateixes necessitats”.         

 


Tornar