Les empreses de l’hàbitat aposten per la transformació digital


Analitzen en unes jornades com la digitalització pot servir per millorar els processos productius, oferir productes més personalitzats i obrir noves línies de negoci

 

Les empreses catalanes dedicades al negoci de l’hàbitat que s’agrupen dins de l’Habitat Cluster Barcelona (HCB) van tancar divendres a la Riera de Gaià (Tarragona) unes jornades d’immersió estratègica que van servir per analitzar com la transformació digital modificarà les dinàmiques del sector. Durant dos dies, experts en desenvolupament tecnològic i innovació van descriure els canvis profunds que la digitalització pot provocar en els processos productius i en els models de negoci. Tots ells van coincidir en la necessitat d’adaptar-se a les noves demandes del mercat i de formar els professionals perquè puguin respondre a aquesta demanda en un entorn digital.    

Xavier Ferràs, professor d’Innovació, Estratègia, Enterpreneurship i Tecnologia a ESADE, va parlar de la figura del “tecnomànager”, un professional  que haurà de tenir present tant el vessant empresarial com el tecnològic: “Les tecnologies disruptives tenen una capacitat transformadora enorme: en el món digital la productivitat es multiplica per dos cada any i mig, i el cost marginal a l’hora de produir una unitat més tendeix a zero. Per això ja no es pot parlar de plans empresarials sense parlar de tecnologia i d’innovació.”

En el cas de l’hàbitat, tecnologies com l’internet de les coses, el big data, la robòtica, la intel·ligència artificial o la impressió 3D obren grans oportunitats tant pel que fa als processos productius com a la manera d’aproximar-se al client. Guayente Sanmartín, directora general de negoci d’Impressió en Gran Format de Hewlett-Packard, i Sergio Záforas, Global Business Development and Current Business Manager de la mateixa empresa, van exposar com HP està apostant per la tecnologia 3D, combinada amb algoritmes d’intel·ligència artificial, per poder oferir productes de decoració d’interiors totalment adaptats a les demandes dels clients. “Sabem, per les dades que tenim, que a un 70% de la gent li agradaria tenir un entorn personalitzat, i aquesta personalització ja és possible gràcies a la tecnologia digital”, va explicar Záforas.

Les jornades, que a banda de les ponències també van incloure taules rodones amb empreses que han completat processos de digitalització o que han innovat amb nous models de negoci, també van tractar l’ampliació dels canals de venda, a través de la conferència de Nina Martí, experta en comerç online. Martí va animar les empreses de l’hàbitat a atrevir-se amb la venda online i va intentar desmentir alguns tòpics, com el que diu que “la gent no compra sofàs per internet”: “Un estudi fet a Alemanya assegura que un 43% de les persones que compren productes de l’hàbitat per internet, compren mobiliari pesat. Per a les empreses de l’hàbitat el comerç online ofereix grans oportunitats”. 

Durant la immersió estratègica, l’Hàbitat Cluster Barcelona també va escollir una nova junta directiva. El nou president, David Samper (Ventilación Casals), posava en valor el contingut de les jornades: “Aquesta transformació digital s’ha de fer, i la qüestió és que el responsable de cada empresa obri els ulls i entengui com aquesta transformació els pot beneficiar”. Samper substitueix Ròmul Prat (Vincolor), que va destacar la feina feta des del cluster: “El més valuós de l’HCB és que hi tenim una gran transversalitat, amb empreses que van per davant en algunes qüestions i d‘altres que van avançades en altres àrees, de manera que en jornades com aquestes, i amb l’aportació dels experts, tots sortim guanyant.”

 

Consulta el clipping de les jornades


Tornar