Barcelona Oberta proposa recomanacions de mobilitat, ordenació i promoció per afrontar la transformació digital dels eixos comercials de la ciutat


Barcelona Oberta proposa recomanacions de mobilitat, ordenació i promoció per afrontar la transformació digital dels eixos comercials de la ciutat

Facilitat d’accés a les ciutats, ampliació d’horaris comercials, implementació dels BID’s i click&collect es presenten com a propostes clau per afrontar els grans reptes del comerç en el context actual de convivència d’online i off line.

 

Barcelona, a 23 d'octubre de 2018.- Barcelona necessita atraure compradors no residents (àrea metropolitana, turistes, excursionistes, negocis, etc.) per preservar el model comercial, especialment en producte no quotidià.

Aquesta és una de les grans conclusions que s'extreuen de l'estudi que Barcelona Oberta ha encarregat a RBD Consulting Group, que ha tingut per objectiu identificar els reptes i recomanacions que cal posar en pràctica per a preservar la continuïtat i competitivitat del comerç físic de Barcelona en els anys vinents, en el marc de la transformació global que viu el retail.

La consultora ha analitzat el context global del comerç online i off line, en concret quins factors estan afectant la capacitat de resiliència i adaptació del comerç: horaris, entrega a domicili, digitalització, mobilitat i accessibilitat al centre ciutat, entre d'altres. Atenent a les compres, el 79% dels barcelonins ha fet alguna compra per internet en el darrer any”, és a dir, el 8,4% de la despesa dels residents. El comerç online ascendeix a 470M€ per part dels residents de Barcelona, i 640M€ si es tenen en compte també els residents a l'àrea metropolitana.

Tot i que el 70% dels comerciants opina que l'online és una oportunitat, només el 34% ven per internet. De fet, el 24% dels comerciants estima probable una reducció de la plantilla si es digitalitza i el 80% considera que la legislació online és més avantatjosa que la del comerç físic. La realitat apunta que el gran repte del comerç físic passa per ser omnicanal.

Pel que fa a la logística associada a les compres online, l'anàlisi posa de manifest la logística absurda en els repartiments a domicili: el 17,5% de les entregues requereixen una segona visita per part del missatger, i en promig, el 8,8% de les compres es retornen total o parcialment. En total a l'any equivaldria a uns 4 milions de desplaçaments innecessaris i en conseqüència, un alt impacte medi ambiental que es preveu vagi en augment a curt i mig termini. En aquest sentit, l'aplicació de la Llei 18/2017 de comerç, serveis i fires (art. 16) per a impulsar al click&collect en detriment de l'entrega a domicili s'ha presentat com una mesura interessant de reducció de la contaminació i d'optimització de desplaçaments, que a més podria generar 15,5 milions de visites addicionals a comerços i establiments.

Respecte als horaris comercials, el 67% dels comerciants de les zones cèntriques de Barcelona aposta per l'obertura en diumenge: el 28% del comerç a més, afirma que això els permetria incrementar 1,5 persones de mitjana la seva plantilla, el que sumaria aproximadament, 3.300 nous llocs de treball.

En conclusió, el gran repte estratègic per preservar la salut del sector comercial de Barcelona passa per maximitzar l'atracció de consumidors a les seves zones comercials, atenent principalment a tres grans blocs de recomanacions presentades per Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta: mobilitat i sostenibilitat, ordenació i promoció.

Pel que fa a la mobilitat i sostenibilitat, calen iniciatives que facilitin l'accessibilitat al centre, tant des de l’àmbit privat com d’impuls als vehicles elèctrics. El click&collect s’ha presentat com una alternativa molt beneficiosa, ja que reduiria desplaçaments innecessaris, contaminació i s’estima que generaria 15,5 milions de visites als eixos comercials.

En ordenació, segons Jené, d’una banda, “és clau la implementació dels BID’s a fi d’assolir l’equilibri de formats i d’usos comercials”. De l’altra, el comerç online obliga a reobrir el debat dels horaris comercials: l’ampliació d’horaris comercials en zones més cèntriques afavoriria la creació de 3.300 nous llocs de treball i situaria Barcelona a l’alçada de les seves principals ciutats competidores europees.

En l’àmbit de promoció, cal maximitzar i millorar la promoció de la ciutat, reforçant les identitats dels diferents eixos comercials, amb l'objectiu de recuperar i atraure als segments de visitants necessaris per a preservar la salut del sector. I cal fer un esforç també per aconseguir una major promoció de la digitalització del negoci online, promovent plataformes de digitalització i eines que permetin aportar valor al sector i als consumidors.

Consulta:

Informe Executiu

Estudi Complert


Tornar