#learningbysharing

Les pimes catalanes busquen la llar del futur

La tecnologia revoluciona el disseny i  l’equipament dels edificis i obliga les empreses a transformar­se

Rosa Salvador-  Lavanguardia

L’habitatge del futur (connectat, sostenible, automatitzat, únic en cada disseny)comença  a ser una realitat i obliga les empreses a “incorporar la transfor-
mació digital  o quedar fora del mercat”, assenyala Clara Santamaria, gerent de l’Habitat ClusterBarcelona.

Aquesta associació, que agrupa companyies de construcció arquitectura, interiorisme i disseny, aquesta setmana ha organitzat una missió empresarial a Silicon Valley amb Acció. “No només veiem que emergeixen noves tecnologies, sinó que hi ha un model d’innovació diferent i es creen nous models de negoci”, assenyala Eva Fité, responsable de desenvolupament de negoci d’Eurecat, el principal centre tecnològic de Catalunya.

La missió, integrada per Casals Ventilació, Jòdul, Jung, Crevin, Grassoler, Kriskadecor, Cosmic, Estellé Parquet i el mateix Eurecat, ha inclòs visites a Google, Amazon, HP, les universitats de Stanford i Berkeley i grans empreses del sector de  l’habitatge.

Laia Recasens, directora del departament de disseny i innovació de Kriskadecor, una empresa de Montblanc que fabrica cortines des de fa més de 90 anys, explica que l’empresa s’ha reinventat. “Hem passat de vendre productes a vendre un servei: la creació d’espais personalitzats”. L’empresa, que ha portat les seves creacions fins i tot a Hollywood, busca a Silicon Valley tecnologies de realitat virtual. “Són claus en la venda, perquè l’arquitecte o decorador i el seu client necessiten veure com quedarà el projecte”, explica. I també les noves tècniques d’impressió en 3D. “Estem veient  proves amb diferents materials, perquè permeten reduir costos i millorar els terminis de lliurament”, afegeix Recasens.

Fité també destaca la importància de la tecnologia per imprimir circuits electrònics, amb la qual Eurecat ha inaugurat una fàbrica pilot, Plastrónica, a Cerdanyola. Es tracta d’imprimir circuits electrònics en materials flexibles, com ara plàstic o teixits, cosa que després permet integrar­los en altres peces mitjançant tecnología d’injecció o  tèrmica. “Així podem posar sensors per captar dades en tota mena de productes, perquè tot va cap a la internet de les coses”, explica.

Aquesta tecnologia centra l’interès de Jung Electro Ibérica, un multinacional alemanya que fabrica, a Lliçà deVall, interruptors, endolls i mecanismes d’instal∙lació elèctrica. “Ara ja és possible tenir un habitatge domòtic i controlar tot l’equipament amb la veu des de l’Alexa o Google Home”, assenyala Antonio Moreno,director tècnic de l’empresa. Jung busca als Estats
Units els avenços de la tecnologia cloud, que “permet crear xarxes intel∙ligents en què els sensors i els equips es connectaran entre si per mitjà del núvol, sense equips intermedis, un fet que farà tot el procés més eficient i senzill”, assegura.

Joaquim Domingo, director general de Grassoler, empresa de Cerdanyola del Vallès que fabrica mobles entapissats, explica que a Silicon Valley busquen nous models d’organització empresarial.

Joan Estellé, director general d’Estellé Parquet, d’Amposta, destaca especialment que cal incorporar el seu model d’innovació, que allà és horitzontal. “No hi ha un departament d’R+D perquè tots els treballadors de l’empresa tenen temps i recursos per innovar”, explica. Estellé també subratlla la capacitat de les empreses de la zona de competir i col∙laborar alhora. “Amb aquesta
idea hem creat el FabLab Terres  de l’’Ebre”, explica: un centre que tindrà tecnologia digital a què podra accedir empreses i investigadors a fi de dissenyar i fabricar productes i
prototips en codi obert. Cofinançat per Rehau, Jabil, Teicar, Control Pack,Pentamatic, Also Casals, Cartodelta,   Estellé Parquet i les institucions comunitàries i comarcals, el centre obrirà al febrer i estarà connectat a la xarxa mundial de Fablabs del MIT, l’institut de tecnologia més important dels EUA.

Comparteix!